Stałam sobie na mostku, patrząc w światła odbijające się od tafli wody i wtedy uderzyła we mnie ta myśl.
Tak nagle i niespodziewanie..
Z całym impetem wpadła do głowy i ostro zamieszała.
Aż mi się w niej zakręciło.
Kto by pomyślał, że będę sobie stała nad Kanałem Panamskim, patrząc na samochody jadące Panamericaną. Tak, tak...
Uwaga na to co się myśli, bo marzenia się spełniają
Uwaga na to co się myśli, bo marzenia się spełniają
Ostatniego dnia przed wylotem wybraliśmy się nad Kanał Panamski.
Wyznaczyliśmy miejsce na mapie (omijając tak popularne śluzy) i postanowiliśmy udać się na mostek przy yacht clubie(Balboa), z którego rozciąga się widok na kanał i na słynną autostradę.
Początkowo chcieliśmy wejść na samą drogę na most i z tego miejsca pooglądać kanał.
Nie powiem, że to niemożliwe, bo takie nie istnieje, ale znacznie utrudnione. Wybieramy więc lepszą opcję.
Jednak zanim udaje nam się tam dotrzeć, zastaje nas wieczór.
Kanał jest naprawdę szeroki i mimo tego, że w ciemnościach trudno było zauważyć detale,
duże wrażenie wywierają ogroooomne kontenerowce wbijające się pomiędzy dwa brzegi.
W tle most przez który przebiega Panamericana |
Kanał Panamski jest jedną z najważniejszych dróg wodnych świata i grubym biznesem. Ostatecznie oddano go do użytku w 1914, a przy jego budowie zginęło ok. 25 tysięcy osób (głównie umierano na malarię i żółtą febrę). Ale jak na tamte czasy był to ogromny sukces, który przysporzył Panamie ogromne wpływy do budżetu. Gdyby nie kanał statki musiałyby opływać Amerykę Południową przez cieśninę Magellana, która jest dość ciężka do przepłynięcia.
Na Plaza de Francia znajdują się pamiątki w podziękowaniu za budowę kanału, który UWAGA wybudowali Francuzi!
Obecnie trwa poszerzanie. I to na bogato bo na przebudowę oszacowano wydatki o niemałej kwocie 5 mld. $$.
Ale jest to jedyna szansa na to, by kanał nie został sparaliżowany i na to by ten kraj nie upadł.
Dwukrotnie zwiększy się jego przepustowość, ponieważ już na chwilę obecność połowa statków ledwo mieści się w kanale.
Gdyby nie poczynione inwestycje nastąpiła by blokada ruchu towarowego i cały transport Europa-Daleki Wschód musiałby ruszyć przez Ocean Indyjski i Kanał Sueski.
Na horyzoncie pojawiają się kolejni konkurenci:
1. koleje amerykańskie obsługujące transport z jednego wybrzeża na drugie
2. topniejące wody lodowca, które mogą otworzyć przesmyk na morzu Baffina oraz wody na płn. od Kanady. Trasa ta byłaby krótsza o około 4.800 km
Ciekawostka: 1 statek transportowy wpływający do kanału panamskiego płaci przeciętnie 50.000$
Po rozkminach na mostku czas na coś dobrego.
Tuż obok znajduje się knajpka z ładnym widoczkiem i raczej średnimi cenami.
Czilujemy popijając dobre wino i zajadając owoce morza.
Bardzo podobał mi się sposób ich podania jak widać na poniżej załączonym obrazku.
I nic więcej do szczęścia nie potrzeba!
P.S Czas na powrót do Ju Es i Ej! A w lesie lato pełną parą. Jest tak zielono i soczyście, że aż oczy bolą od patrzenia!
No comments:
Post a Comment